Vet inte vad..

Det är så att jag vill förklara lite saker för er..
Eller ja, jag vill få ut mig lite från mig själv rättare sagt..

Jag fick höra att min ex har gått ut på krogen och sagt att
mitt blogginlägg om honom var skitsnack, och visat sms
där jag skrivit "jag älskar dig" och pratat om mitt o hans
dåvarande sexliv?

På en skala hur moget är det här att göra när man är snart
26 somrar..? Jadu, jag blev helt paff när jag fick höra detta.

Att mitt blogginlägg skulle vara falskt, varför skulle jag sitta
och slösa min energi på att sitta och skriva ett personligt,
känsligt och ledsamt blogginlägg om det inte skulle vara sant?

Det förstår jag dock inte..men det finns mycket jag inte förstår
just nu. Om man har levt med en så kallad psykopat, så blir
man så manipulerad att man inte vet vilket längre.
 
Men jag jobbar på att få upp allting igen, försöker göra allt för att jag skall komma tillbaka till mitt gamla så kallade jag. Att leva med en psykopat är som att leva med...jadu jag vet inte hur man skall jämföra det. Men det är så att man blir manipulerad utav honom för ena stunden är "psykopater" världens gulligaste emot än, och andra stunden världens elakaste. Jag har sagt att jag älskar honom, det står jag för. För nu när jag så långt nere på botten, då vill man inget annat än att vara ensam. Jag kunde ändå på något sätt känna att det var där min trygghet fanns fast ändå inte, alltså det är ganska komplicerat att förklara såhär.. men jag gör mitt bästa.. 
Han gjorde så att jag blev fast i honom, att jag inte ville ha någon annan, eller alltså inte så men han gjorde så att jag inte ville göra något ANNAT än att vara med honom, inte ens träffa min familj. Man blir låst, man vet inte hur man skall ta sig ur, och fråga mig inte hur jag kunnat älska en sådan här person. För jag vet inte själv men som Kajsa säger man känner sig långt nere i skiten, man försöker klättra upp, och faller tillbaka och då är man där igen och vill inte känna den dära ensamheten som finns där.. Sitt självförtroende och självkänslan går på bott och man blir liksom som ett "barn" för att man måste passa efter hans så kallade 'regler'.. Man förnekar allting för alla sina vänner och familj om sitt förhållande, jag gjorde det. För jag ville att alla skulle tro att allting var bäst mellan oss. Det är ju så man vill ha det, bäst. 

Här kan ni läsa lite om en psykopat.

Början av en psykopat
De är charmerande och framåt. De pöser av självförtroende och för sig med stor värdighet. Men alltihop är bara på ytan, eftersom psykopaternas känslor är förkrympta. De lever på lögner och svek, och andra människor är deras verktyg. Aldrig deras vänner.

Livslånga lögner
Som regel går det någon tid, innan man upptäcker att man hamnat i en psykopats sällskap. Däremot glömmer man sällan upplevelsen.

Ofta ringer larmklockan först när man upptäcker en del av de typiska dragen hos en psykopat: att han säger en ska, men gör något helt annat. Att han alltid skyller på andra, när något är fel. Och att han aldrig lär sig av sina egna fel, utan upprepar samma handlingsmönster gång på gång.

Psykopater kännetecknas också av att inte har något eller mycket dåligt utvecklat samvete. Därför störs inte en psykopat av lögner och svek.

Psykiatrikerna räknar med att en människa på 40 har psykopatiska drag. De allra flesta är män, men det finns ingen exakt överblick över hur sned könsfördelningen är. En del forskare uppskattar att det går fyra psykopatiska män på varje kvinna. Andra är övertygade om att det bland psykopater finns åtta gånger fler män en kvinnor.

Under alla omständigheter är psykopati en så utbredd företeelse att de flesta människor någon gång kommer i kontakt med en eller flera psykopater.

För många kvinnor utvecklas mötet med en psykopat till en mardröm. De faller normalt för hans självsäkerhet och charm och gifter sig kanske med honom. Sedan går det långsamt upp för dem hur förkrympt psykopatens känsloliv egentligen är att han till exempel saknar förmåga att förstå andra människors känslor. Många kvinnor försöker i åratal göra om sin psykopatiske man, och skadorna är mycket svåra att reparera utan intensiv professionell hjälp.

Utåt kan en sådan familj framstå som lycklig, eftersom den kvinnliga parten använder mycket kraft för att bevara familjefasaden. Inåt har bilden emellertid ofta krackelerat, och våld är vanligt i familjer, där en psykopat regerar.

Samtidigt har psykopater en välutvecklat förmåga att väcka medlidande, oavsett hur dumt han uppför sig. Därför kan ett spel av växelvis terror och förlåtelse hålla ett förhållande vid liv i flera år, tills kvinnan i regel ger upp och söker skilsmässa. Men även då upplever terapueter att kvinnorna skyddar sina män och försvarar deras handlingar.

Trasiga familjer

Forskningen visar att de flesta psykopater mycket riktigt har haft föräldrar som inte förmått stimulera sina spädbarn. Fadern har i regel helt försvunnit ur familjen, och ofta har mödrarna låtit sina barn bara ligga, eftersom de inte haft resurser att ta sig an dem. De har haft nog av sina egna problem.

När danska läkare och psykologer i slutet av 1980-talet kartlade 48 tidigt skadade barns bakgrund, visade det sig till exempel att bara fem av barnen hade normalt fungerande mödrar. Resten var själva psykopater eller psykopatiska, och i regel hade graviditeterna varit problematiska. Barnen vägde även mindre än andra barn, när de föddes, och de flesta växte upp i en tillvaro präglad av kaos och oberäknelighet. Erfarenheten visar att en tredjedel av de barn som enligt psykologerna har omfattande beteendestörningar växer upp till psykopater.

De tidig skadade barnen uppnår aldrig förmåga att vila sig själva. De har tråkigt, om de inte hela tiden råder full aktivitet runt omkring dem, och även som vuxna kommer de hela tiden att söka ny gränser. Det är nämligen bara den utifrån kommande spänningen som kan få deras hjärna att gå för högtryck. Och därmed är racet igång: psykopaten följer sitt inre begär och skapar därigenom oordning. Inte av ondska, utan för att hetsa upp sig själv och därmed kompensera för den stimulering han aldrig fick som barn.

Läkarna har testat lite av varje i försöken att befria psykopaterna från deras konstanta behov av att söka spänning. På 1950-talet var man övertygad om att psykopater skulle bli mindre våldsamma, om man tog bort en del av deras hjärna. På många psykopater utfördes därför en lobotomi, även kallad ²det vita snittet², men effekten vara inte övertygande. Inte heller elchockar hade någon effekt på psykopater, och efter hand blev behandlingarna allt mer desperata. Man försökte till och med svepa in psykopater i kalla, våta lakan, vilket dock inte heller hjälpte.

Under de senaste åren har det dock visat sig att psykopater kan hjälpas på kemisk väg, bland annat med antidepressiv och antiaggressiv medicin, de så kallade lyckopillren. Även hormonbehandlingen och psykoterapi kan lindra den impulsivitet och aggressivitet som kännetecknar många psykopater. Metoderna kan med andra ord ge en tillvaro med färre konflikter, men de kan aldrig bota psykopaten.

Generellt är psykopater svåra att behandla. De är sällan motiverade, eftersom de inte tycker att det är något fel på dem. Därutöver tillkommer att de inte är bra på att se hur de själva har det, och inte alls bra på att sätta sig in i hur andra har det. Behandlingen blir därför lätt en nödlösning: man kan lära psykopaten att ett visst beteende inte lönar sig, men aldrig riktigt få honom att förstå varför.

Typiska drag som avslöjar psykopaten

Psykologer och psykiatriker är inte ense om en axakt definitioner på psykopati. Det är omöjligt att dra en skarp gräns mellan normala människor och psykopater, men vissa karaktärsdrag avslöjar ändå psykopater:

* Konstant sökande efter spänning. Det måste hända en massa hela tiden annars har psykopaten tråkigt.

*Uttalad brist på skuldkänslor. Psykopater lider inte av dåligt samvete.

*Saknar förmåga att fästa sig vid andra människor eller visa äkta medkänsla.

*Psykopaten använder andra till sin egen fördel, men han känner sig aldrig förpliktad att ge något igen.

*Impulserna styr psykopaten. Han handlar efter första impuls och överväger aldrig konsekvenserna.

*Skillnaden mellan sanning och lögn har psykopater ett avslappat förhållande till. De väljer alltid den version de kan få störst utbyte av.

*Den kriminella psykopaten begår samma typ av brott gång på gång. Fängelsestraff har ingen uppfostrande effekt. 



Läskigt likt..


fuck that....

Men ett STOOOOORT TACK till Kajsa, hon är verkligen den bästa människan man kan prata med. Hon förstår mig precis, du hjälper mig hela tiden och ger mig stöd!! ♥


Kommentarer
Postat av: Anna

Det är ingen som tror att du ljuger <3

2010-04-16 @ 15:25:38
Postat av: Kriistiin

Vad käskigt likt det är mitt ex asså , skrämmande men tyvärr sanningen :(

stå på dig & var stark gumman jag finns det vet du <3

2010-04-27 @ 15:03:07
URL: http://kriistiinjonsson.blogg.se/
Postat av: Johanna Walldén

Jag måste bara berätta att du är så otroligt stark som har skrivit ut allting och visat alla att man inte ska lita på såna människor!! Du har gått igenom mycket skit och jag tror på dina ord.. Vem fan skulle tro att du ljög om en sådan sak.. Men jag älskar dig och finns här! vi ses snart och då får vi prata! <3 BÄSTA SoFIA! <3

2010-04-27 @ 16:43:23
URL: http://johannawallden.webblogg.se/
Postat av: Anonym

förstår inte varför du tar tillbaka en kille som inte gör nån nytta i ditt liv du verkar som en så stark tjej med bra vänner och så tillåter du dig bli behandlad såhär. ingen annan kan ta dig därifrån förutom du. du förtjänar de bästa, du är skit snygg och kan få vilken kille du vill så fuck him...

2010-04-29 @ 15:33:49
Postat av: Pauline

När jag läser allt detta så kan jag inte låta bli att kommentera trots att jag inte känner dig. Jag känner bara igen mig så otroligt mycket i det du skriver folk tror att man ljuger osv. Men man klarar sig ur sådana situationer det tar bara tid,och tyvärr kommer det ju vara ett "ärr" som finns hela livet. känner stort medlidande i vad som hänt dig jag hoppas att allt löser sig för dig!Menar det verkligen trots att jag inte känner dig som sagt. Bara att kämpa på vännen! starkt av dig att skriva det så som du gör tycker jag!

2010-05-27 @ 22:35:14

Skriv här :)

Vad heter du?
Besök mig igen :)

Hotmail? (bara jag som ser)

Har du blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0